Istoricul școlii
- În 1919 clădirea Gimnaziului Superior Regal (până atunci cu predare în limba maghiară) a fost preluată de către statul român, prin urmare comunitatea maghiară din Arad a avut nevoie de o nouă școală, și cu sprijinul bisericii catolice, respectiv acordul Consiliului Dirigent, a fost înființat Gimnaziul Superior Catolic.
- În clădirea construită din donaţiile părinţilor maghiari activitatea de predare-învăţare a început în anul şcolar 1922–23.
- Între cele două războaie mondiale dreptul public al instituţiei a fost suspendat de mai multe ori, iar în luna iunie al anului 1941 clădirea a fost transformată în spital de campanie.
- Conform Decretului 175 din 3 august 1948 şcolile confesionale s-au trasformat în şcoli de stat, astfel școala s-a transformat în Liceul Mixt Maghiar. În perioada 1948–1981 instituția a înființat o secţie serală la propunerea directorului adjunct profesorului Gnandt János considerat o personalitate eminentă al învățământului liceal maghiar din Arad.
- În toamna anului 1960 clasele primare din cadrul instituției au fost transferate la Școala Generală Nr. 1.
- Din anul 1956 școala a funcționat sub denumirea Liceul Nr. 3 Arad.
- Până în anul 1959 limba de predare a fost limba maghiară în exclusivitate, însă în acest an școala a fuzionat cu o instituție de învățâmânt în care limba de predare a fost limba română.
- Noua denumire a școlii – Liceul „Ocskó Terezia” – dată în anul 1960 treptat a fost dată uitării și înlocuită prin denumirea Școala Medie Nr. 3.
- În anul școlar 1977–78 clasele unităţii noastre au fost transformate în secția maghiară al Grupului Școlar CFR cu specializarea mecanică auto.
- Începând cu anul 1982 școala a purtat denumirea de Liceul Industrial Nr. 11 și a avut profil de industria petrolului.
- Fondat şi format în anul 1990, Colegiul Csiky Gergely, cultivând şi continuând tradiţiile instituite de şcolile de odinioară (Gimnaziul Superior Regal, Gimnaziul Superior Catolic, Liceul Mixt Maghiar) este singura instituţie de învăţământ care asigură educaţia de nivel mediu în limba maghiară a elevilor din municipiul şi judeţul Arad.
- Din 1 septembrie 2001 funcţionează ca şcoală maghiară de sine stătătoare, asigurând educaţia de la grădiniţă până la liceu şi şcoală profesională.
- Aspectul de azi al şcolii noastre este rezultatul subvenţiilor bugetare, publice şi private, precum şi ale eforturilor comune ale părinţilor, elevilor, corpului didactic şi ale întregii comunităţi maghiare din judeţul Arad.
Viziunea și misiunea școlii noastre
Viziunea:
Colegiul „Csiky Gergely” îşi propune ca finalitate:
– un absolvent educat şi instruit, capabil de inserţie profesională şi socială rapidă;
– un absolvent cu o mare putere de adaptare şi flexibilitate la schimbările impuse de o societate dinamică.
Misiunea:
Construirea identităţii şi a individualităţii şcolii ca parte importantă a comunităţii maghiare, prin promovarea valorii şi a rezultatelor de excepţie în formarea profesională şi individuală. Elaborarea unei oferte educaţionale conforme cu standardele naţionale şi capabilă să promoveze valori europene ca: pluralismul de idei, toleranţa etnică şi socială, dreptatea şi adevărul.
Deviza şcolii noastre este:
Fiecare copil care învaţă este un om pe care îl salvezi.
Nevoile educaționale
Dezvoltarea individuală a elevului
Pornind de la principiul că şcoala este ofertant de educaţie pentru elevi, proiectele şcolare vor viza cu precădere o ofertă care să ţină seama de nevoile de dezvoltare personală şi integrare socio-profesională ale acestora. Astfel, se urmăreşte ca absolventul școlii noastre să fie capabil de a susţine competiţia profesională şi socială ce derivă din statutul de viitor cetăţean european, să aibă o personalitate dezvoltată armonios, abilităţi şi aptitudini care să-i asigure succesul în devenirea individuală.
Crearea unui climat de muncă şi învăţare stimulativ
Mediul stimulativ este generat de o bază materială bună, de accesul la concursurile pentru obţinerea diferitelor burse, oferite fie de statul român, fie în regim privat prin diverse ONGuri. Prin accentul care trebuie pus pe munca în echipă, pe formarea unor deprinderi de teambuilding, prin cultivarea unor valori culturale precum toleranţa, adaptabilitatea şi creativitatea, pluralismul, parteneriatul şi coevoluţia, discriminarea pozitivă a diferenţei, considerăm că se va crea un climat optim de muncă şi de învăţare.
Garantarea pregătirii specializate la liceu
Corpul profesoral, bine pregătit profesional şi relativ stabil, asigură pregătirea de cultură generală și profesională de calitate a elevilor. Prin programele naţionale şi internaţionale la care participă, liceul asigură şansa ca pregătirea elevilor să se finalizeze cu atestate şi diplome de calificare recunoscute pe plan naţional (informatică, engleză, contabilitate, turism, mecanică auto) şi internaţional (ECDL, Cambridge).
Asigurarea securităţii în şcoală şi în perimetrul acesteia
Prin măsurile adoptate în parteneriat cu Jandarmeria şi Poliţia locală, cu sprijinul Primăriei şi al părinţilor, elevilor le este asigurată securitatea în şcoală şi în imediata vecinătate a acesteia.
Resurse
Resurse umane
- Existenţa unui colectiv profesoral bine închegat, dăruit şcolii;
- Cadre didactice titulare cu o foarte bună pregătire de specialitate;
- Un număr mare de profesori titulari au gradul didactic I;
Activităţile profesorilor:
o Metodişti;
o Membrii în comisia naţională de elaborare de SPP şi Curriculum;
o Autori de programe CDŞ;
o Formatori;
o Îndrumători de practică pedagogică pentru studenți.
- Elevii şcolii frecventează cursurile, promovează anul şcolar în procent de 95,69% la liceu şi de 100% la şcoala profesională;
- Elevii sunt interesaţi de concursurile şcolare şi competiţii sportive, iar rezultatele sunt satisfăcătoare;
- Dorinţa de a se integra în viaţa socială îi determină pe elevi să realizeze o pregătire temeinică atât teoretică, cât şi practică;
o Personal auxiliar calificat;
- Număr mare de absolvenţi integraţi profesional şi social.
Resurse materiale
- Şcoala dispune de importante resurse materiale;
- Existenţa spaţiilor şcolare dotate conform normativelor în vigoare;
- Şcoala are o bibliotecă dotată cu aprox. 17 800 de volume;
- Săli de clasă / grupă – 31;
- Cabinete – 12;
- Laboratoare – 8
o fizică,
o informatică,
o tehnologii,
o mecanică,
o chimie;
- Ateliere – 3;
- Sală şi/sau teren de educaţie fizică şi sport – 4;
- Internat cu 120 de locuri;
- Sală festivă;
- Bibliotecă.
Relațiile comunitare
- Întâlniri anuale cu Comitetul consultativ al părinţilor, suplimentate de consultaţiiindividuale cu părinţii;
- Existenţa unui program de consiliere destinat elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice;
- Contractele de parteneriat educaţional cu diverse instituţii pentru realizarea unor activităţi extracurriculare precum: excursii, vizite la muzee, vizionări de spectacole, acţiuni caritabile cu cămine de bătrâni, orfelinate etc., introduc elevii în mediul comunitar şi contribuie la socializarea lor (programul Curcubeu).
Plan operațional 2014–2015
A. Management instituţional:
- Asigurarea unui management strategic şi operaţional modern şi democratic la nivelul organizaţiei;
- Creşterea siguranţei elevilor în incinta unităţii şcolare;
- Gestionare eficientă a resurselor materiale şi financiare;
- Reabilitarea şi modernizarea infrastructurii;
- Gestionarea imaginii instituţiei;
- Asigurarea circulaţiei optime a informaţiei şi respectarea strictă a legislaţiei în vigoare;
- Dezvoltarea serviciilor de orientare şi consiliere profesională;
- Dezvoltarea şi diversificarea parteneriatului social;
- Creşterea interesului partenerilor educaţionali (elevi – părinţi – comunitate locală) faţă de activitatea didactică din unitatea şcolară;
- Iniţierea şi promovarea unor programe complexe educative şi a unor parteneriate la nivel local, regional, naţional şi internaţional;
B. Management educaţional:
- Stabilirea ofertei curriculare în funcţie de nevoile specifice comunităţii;
- Aplicarea de norme, proceduri, metode de evaluare a competenţelor / obiectivelor de referinţă şi a conţinuturilor vizate de curricula şcolară;
- Evaluarea şi popularizarea performanţelor şcolare şi extraşcolare;
- Creşterea calităţii resurselor umane din unitatea şcolară în vederea îndeplinirii scopurilor educaţionale şi asigurarea calităţii în învăţământ;
- Implicarea şcolii în parteneriate şcolare în cadrul Programului de învăţare pe tot parcursul vieţii în vederea realizării unor proiecte;
- Definirea şi promovarea ofertei educaţionale.
C. Managementul calităţii:
- Asigurarea calităţii educaţiei prin oferirea programelor de educaţie care să satisfacă aşteptările beneficiarilor, precum şi standardele de calitate;
- Aplicarea procedurilor interne de asigurare a calităţii de către structurilor responsabile cu evaluarea internă a unităţii;
- Optimizarea procedurilor de monitorizare şi evaluare a calităţii procesului de învăţământ.
Asigurarea și managementul calității în educație și formarea profesională inițială
Istoricul școlii
În 1919 clădirea Gimnaziului Superior Regal (până atunci cu predare în limba maghiară) a fost preluată de către statul român, prin urmare comunitatea maghiară din Arad a avut nevoie de o nouă școală, și cu sprijinul bisericii catolice, respectiv acordul Consiliului Dirigent, a fost înființat Gimnaziul Superior Catolic. În clădirea construită din donaţiile părinţilor maghiari activitatea de predare-învăţare a început în anul şcolar 1922–23. Mai mult…
—————————————————————————————————
Viziunea și misiunea școlii noastre
Colegiul „Csiky Gergely” îşi propune ca finalitate:
– un absolvent educat şi instruit, capabil de inserţie profesională şi socială rapidă;
– un absolvent cu o mare putere de adaptare şi flexibilitate la schimbările impuse de o societate dinamică. Mai mult…
—————————————————————————————————
Nevoile educaționale
Pornind de la principiul că şcoala este ofertant de educaţie pentru elevi, proiectele şcolare vor viza cu precădere o ofertă care să ţină seama de nevoile de dezvoltare personală şi integrare socio-profesională ale acestora. Astfel, se urmăreşte ca absolventul școlii noastre să fie capabil de a susţine competiţia profesională şi socială ce derivă din statutul de viitor cetăţean european, să aibă o personalitate dezvoltată armonios, abilităţi şi aptitudini care să-i asigure succesul în devenirea individuală. Mai mult…
—————————————————————————————————
Resurse
Resurse umane:
– Existenţa unui colectiv profesoral bine închegat, dăruit şcolii;
– Cadre didactice titulare cu o foarte bună pregătire de specialitate;
– Un număr mare de profesori titulari au gradul didactic I. Mai mult…
—————————————————————————————————
Specializări liceu și școală profesională
Toţi elevii de clasa a V-a, care nu au posibilitatea de a-şi continua studiile în localitatea de domiciliu, în limba maternă, sunt așteptați la instituția noastră.
Elevii care au terminat clasa a VIII-a au/vor avea posibilitatea de a studia la liceu următoarele specializări:
1. Matematică–informatică, intensiv engleză
2. Tehnologic – Tehnician în activități economice
3. Tehnologic – Tehnician în turism
4. Științe ale naturii
5. Filologie
6. Educație profesională Mai mult…
—————————————————————————————————
Plan operațional 2014–2015
Câteva domenii / priorități / obiective la nivelul managementului instituțional:
– asigurarea unui management strategic şi operaţional modern şi democratic la nivelul organizaţiei;
– creşterea siguranţei elevilor în incinta unităţii şcolare;
– gestionare eficientă a resurselor materiale şi financiare;
– reabilitarea şi modernizarea infrastructurii;
– gestionarea imaginii instituţiei; etc. Mai mult…
—————————————————————————————————
Asigurarea și managementul calității în educație și formarea profesională inițială
Educaţia este declarată prioritate naţională şi asigurarea calităţii a fost definită ca obiectiv al reformelor educaţiei şi formării profesionale iniţiale. Noi standarde, instrumente şi mijloace de asigurare a calităţii (definite prin noul cadru legal în domeniu adoptat în 2005–2006) urmează a fi elaborate şi implementate de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar şi Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior. Aceste noi instrumente vor asigura un echilibru mai bun între mecanismele interne şi mecanismele externe de asigurare a calităţii în educaţie şi formare profesională iniţială. Mai mult…
—————————————————————————————————
Regulament de ordine interioară
Regulamentul de ordine interioară este elaborat pe baza Regulamentului de organizare şi functionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) aprobat prin Ordinul ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice nr. 5079/2016 în conformitate cu Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare și cu Ordinul nr. 4249/13 mai 2020 pentru modificarea şi completarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice nr. 5079/2016.
La elaborarea prezentului Regulament au fost luate în considerare propunerile membrilor Comisiei de disciplină, ale Consiliului de administraţie, ale cadrelor didactice, ale părintilor şi ale elevilor din unitatea noastră. Regulamentul prevede drepturile şi obligaţiile cadrelor didactice, ale elevilor, părinţilor, ale personalului didactic auxiliar şi ale celui nedidactic, precum şi sancţiunile care se aplică elevilor în cazul nerespectării prevederilor înscrise în Regulament. Mai mult…
—————————————————————————————————
—————————————————————————————————
Săptămâna „Să ştii mai multe, să fii mai bun” – anul şcolar 2015–2016
Orarul activităţilor educative organizate la nivelul unităţii